Økonomisk sosialhjelp er en nødvendighet ved et mangfold av leieforhold rundt om i landet. Dersom NAV betaler for husleien til din leietaker er det viktig å gi din leietakers kontaktperson beskjed om at forvaltning skal skje gjennom Husleie.no.
NAV trenger følgende for å kunne betale husleien til en leietaker:
- KID nummer
- Kontonummer
- Husleiebeløp
- Forfallsdato
Alt dette kommer tydlig frem på husleiefakturaen, og KID + kontonummer vil alltid være det samme på et leieforhold (dette vil ikke variere måned fra måned).
Når en tredjepart betaler husleien for din leietaker er det viktig å påse at du gir de riktig innbetalingsinformasjon, og at de benytter seg av denne innbetalingsinformasjonen. Om dette ikke gjøres rett vil vi ha problemer med å identifisere hvilket leieforhold betalingen gjelder for.
Jeg har ikke mottatt husleien fra NAV denne måneden, samt bekreftelse fra Husleie.no om at den er innbetalt.
Dersom du ikke har mottatt husleien din som normalt betales av NAV, må du først høre med din leietakers kontaktperson ved NAV. Om de bekrefter at denne er betalt må du etterspørre en kvittering som viser til beløp, dato og eventuell merking av betalingen. Dersom det er betalt uten KID nummer eller betalt et større beløp enn hva som er fakturert vil denne ligge i en avviksliste hos oss, og husleie.no vil da måtte få dokumentasjon på hva/hvem/hvor denne betalingen skal kobles. Om du opplever dette ber vi deg kontakte oss på post@husleie.no etter du har forhørt deg med kontaktperson på NAV.