Utleiere og leietakere er ikke alltid enig i fordeling av depositum etter endt leieforhold.
Dersom leietaker er uenig i kravet du legger på depositumskontoen eller ikke responderer på forespørselen om å godkjenne kravet må du som utleier klage inn leietaker til Husleietvistutvalget - HTU for å få en rettslig dom for å kunne få utbetalt krav i depositum.
Hva du som utleier må gjøre
For å klage inn leietaker til HTU kan du gjøre dette via deres hjemmesider.
Klikk deg inn på denne linken: https://www.htu.no/klage-og-tilsvar/send-inn-klage for å sende inn klagen.
Etter at du har sendt inn klagen vil du motta et saksnummer, samt en kopi av klagen din.
Saksnummeret og kopien av klagen må deretter sendes til post@husleie.no, og Husleie.no vil videreformidle saksnummeret og kopi av klagen til Brabank slik at depositumskontoen settes i bero inntil klagen er behandlet og det foreligger et rettskraftig vedtak.
HTU vil gå gjennom dokumentasjon fra begge parter og vil utarbeide et vedtak som vil sendes til både klager og innklagede.
Fristen for å bringe saken til tingretten er èn måned fra datoen vedtaket er forkynt.
Avslutning av konto etter forkynt vedtak
Når vedtaket er forkynt for begge parter må du som utleier informere Husleie.no vedrørende dette slik at vi kan videreformidle denne informasjonen til Brabank, som vil utbetale depositumsbeløpet i henhold til vedtaket fra HTU.
Husk at du som utleier må ha opprettet konto i Brabank (Via denne lenken: https://easybank.no/privat/sparing/opprett-konto-her/?product=easyspar ) for utbetaling av depositumsbeløpet.